Stage 1:
“Ka lo
leng dawn nia, thingpui min lo lum”
“I lo leng
dawn maw!!! Lokal rawh, tak takin, tui deuhin ka lo lum ang”
Kawngkhar
tlemin a inhawng deuha, in-chhung lam pawh eng emaw chen a lang thei a. Patling
thenkhat an lo committee avangin
kawtlaiah ka awm leh rih a. Ngatinge an inah committee a awm tihte chu
min hrilh nghal mai loh le? Amah chu phone-in ka bia a, committee an nih loh
thu a sawi takah chuan inti ngampa
deuhin ka lut a, an ina ka vawikhat lenna a ni a, in an nei nuam phian
lehnghal.
Midang an
awm ve nual avangin ngawih ka chuh a ni ber a, ngawih ka chuh tih lemah sawi
tur ka hre lo a ni mah zawk. Sawi tur hriat loh chhuanlamah thuthleng sir
khatah thuin chanchinbu ka chhiar ringawt a. Ka bulah a rawn thua, ani pawh a
tawng tam lutuk bik lo, a khat mawi tawk an tih ang vel hian a tawng ve zauh
zauh chauh a. A hnu deuhah chuan zawi sap hian, “Thingpui fe a awm lova” a rawn
ti reuh a. A la upa lo nain a duhawm reuh a nia.
An chhung
zing ami pakhat, phawk zet hian kan titi min rawn zawm a. Amah chu kan nuih pui
leh dar dar thin. Trigonometry chhinchhiah awlsam dan a sawi laite chuan,
Chemistry Periodic Table thiam chhuak tura a thua kan phuah nasat thin dante ka
hrechhuak rum rum mai. Mathematics chungchang a sawi laiin Cindy chuan hmai zangthal ha hian,
“Mathematics ve tho tiraw i nih, a sawi hi a dik em?” a ti a, engtin mah chhang
lo chuan ka kiai sak ringawt a.
Sana ka en
a, a hma tawh lo.
“Ka haw
dawn” hei a tlai tawh sia..??”
“Ngai lo a
la hma, kan meng rei thei lutuk, leng rih rawh...”
Tawngkam
tha umzuitute zingah ka va tel chak ve le, mahse rei thu tawh lovin ka tho
chhuak a. “A la hma eee” tih pahin a rawn thova, kawngkhar kan pelh chuan ka
bana rawn chelh pahin, “Lo leng leh la” a ti zawi sap a. “Ka hman veleh aw, i
ngaihawm sia”, ka ban a vawnna pawh a thlah chuang lo, muang changin a pen
chhet chhet a. A biangah ka fawp zauh a, mak tih hmel deuhin min en ha a, mahse
a mitmengah chuan huatna a tel lo tih ka hmu thei. “I lo dam dawn nia” tiin ka
mangtha a.
Cindy hi
naupang fel tak a ni thin. An school-a ka thawh laiin anmahni batch hi kan
zirlaite zingah chuan a pawl sang ber an ni a, khatih lai khan naupang thuawi
leh thiamthei tak a ni thin a. Zirtirtu ho pawhin beiseina sang tak nena kan vauchher
kha a ni. Tunah chuan a nula ve ta.
Thui pawh
ka kal hmain ka phone a rawn ri a, Cindy message a ni. “U Jess, tinge khatiang
khan i awm a?” tih zawng hi a ni a, “I duhawm viau a nih kha” ka ti let ringawt
a. Tunah hian thil dang ka ngaihtuah ti ila, dawt sawi ka ni ang. Mut hmunah
phone ka khawih niap niap a, amah bawk chu ka ngaihtuah leh thin. Thlifimin thinghnah
a rawn chhem rik zawng zawngte pawh chuan lung an tileng zo ta.
Motor horn
ri tuar tuar(h)-in min tiharh a, inhnial riin a zui nghal bawk. Zing kar karah
tute nge le? Pawnah chuan an lo ding bial laih a, 407 leh pickup hi kawnglaiah
insu lek lekin an ding bawk a. An bul ka va thlen chuan Motor light kehthem
kawngpuia lo darh niai chu ka hmu a, he mite hi an insu a ni khawp mai. Zing
karah zu rim an nam thur thur lehnghal a, mi pawh kan pung chak na-ngiang mai a.
“I tlan chak lutuk a nih kha” tih chu an thu inchuh a ni.
Kan hnung
lam atanga “Kha... enge a awmzia” tih ri
pawh chu tuman kan ûksak lem lo a. “Eng thil nge thleng, in insu elaw” tia thu
pe aw taka a rawn sawi nawn leh hnu chuan chupa lam chu kan hawi thap a,
Traffic police a ni. A bike side that mawlh mawlh pah chuan, “Fimkhur hi a tha
asin” a ti dam thlap a, a aw chu dam viau mah se zahawmna leh thuneihna a keng
tel tih tumahin kan hai lo.
Thla la ve
hrim hrim ang. Phone ka lek chhuak a, Cindy message a lo awm reng a,
“Ka nau
pum a na a, damdawi inah kan awm mek”
Thlalak
lam rilruah a lang tawh lo, ka insiam sawk sawka damdawi in lamah ka kal nghal
a. Varanda ah chuan ngaihtuah nei tih hriat takin a en ngai enin a lo awm reng
a, min hmu ang pawhin a lang lo, aw ka
thian kharh a,
“E, i lo
kal law, i van fel”
“I nau chu
eng nge a an a?”
“A zia
deuh tawh, nachhawknain an chiu a”
Varandaah
thingpui in pahin kan inkawm a, a chhang eina hmui mawm hlap chu nalh tak a ni.
A tawng siam siam renga, mit tla lo lekin ka lo en leh reng thin. Ka kalsan
dawn chuan gate thlengin min thlah a,
“Zanah lo leng la, nizan i haw hma sia”,
“Nia kan
tum dawn nia” ka ti a, a biangah ka piai zauh a.
“Ni, hman
nuam aw”, he nau han duhawmzia hi chu aw.
Hun awl ka
neih apiangin ka leng thin a, kan inzui chhuak zauh zauh bawk. Hla lutuk a nih
loh chuan bike kan keng ngai lo, ke-in kan inzui dun ral ral thina mi dem leh
fiam kan hlawh zauh zauh tawh. Pawi ka’n ti lo mai mai khawp a(h). Mahse
buaithlak ber chu, kum upa zawk si hi a bula ka lai deuh tlat zel.
Kan khuaah
Mela a rawn awma, keini pawh chuta kal tur chuan kan chhuak a. Kawr sen dang a
haa, a jeans nen chuan inchawih tak a ni. Gate kan luh hnu rei lo teah Magic
show kan en nghal a, tlar hmasa berah thuin amah leh Magic show chu ka en chhawk chhen a
ni deuh mai. ‘Khawi nge hmuhnawm zawk’ min ti sela, chhan har ka ti ngawt ang.
A vir chi-ah
kan chuang leh a, hnuai lama kan tlak thlak leh dawn chiahin kan za chuai chuai
a, achang leh a mit a chhing a, min pawm bet tlat thin. ‘Vai hoin kan tawng an
hre chuang lo’ tiin an awm laiin kan sawisa vak vak a, anni chuan inngaizawng
infiamah min ngai ringawt awm sia. Vai mipa hmelchhe deuh a hmuh apiang in “Saw
i unaupa” a ti ziaha, achang leh a tlanchhe der a, kan hlim a ni. vai hmeichhe
hmelchhe deuh kan hmuhin kei pawn ka ti ve tho...hahaa. Vawiina kan awm dan hi
thawnthu leh film-te pawh a ang zawk lek lek, mahse a nuam a ni.
Stage 2:
Inngaizawng
khawsak pangngai chiahin kan khawsa tawh a, whatsapp ah kan inbe awl lova,
Message min reply lawk lohte hian ka lungawi lo lek lek thin. Hmaichhana mipa
dangin an rawn biakte hian ka lo thik hman ti tih ziah. Ni e, amah hi ka ta nisela ka duh a, ka thil
neihte zingah a hming hi sawi tel ka duh a ni. Christmass hunpui kan hmang dun
thei lo tur erawh ka huphurh takzet a ni. He hun ka nghahhlelhna zawng zawng a
bo vekin ka hria. Mahse mihring hian kan duhthusamah thuneihna kan nei tlem
viau si. A pu-te khuaa hmang turin kan inthlahliam a, a lan theih chhung ka
thlir a, ani pawhin tukverh atangin min rawn thlir reng a, kan inthlahlela kan
huphurh a ni.
Cindy a
kal hnu chuan kan khua hi a ngawi dûk a, thawm bengchheng awm ve thin mah sela
a reh a ni. Tun hma aiin nite hi a rei zual a, zan lam pawh chu ti tho. Lenna
tur ka hre vak lo bawk nen, kan venga miithi an awm avangin khawharinah ka kal
deuh chawt a. Ni e, lusun khawhar hnemin tlangval khawhar ka kal a nih ber hi.
A khat tawkin kan awmdan ka hrilh thin a, a khat tawk tih lemah a khat tawk aia
zingin a ni mah ang. Khawhar inriak pawh kan kim thawkhat tawh, fiamthu thawhin
kan ri dar dar a, hetih lai pawh hian kan inbe reng a. Lukham bulah phone
hnutchhiahin tui in turin ka thawh san a, muthmun ka pan leh laiin ka phone chu
a ri tleng a,
“U Jess,
thil ka zwt ag ce w”
“Immm”
“Min duh
miiii”
Ka rin loh
lam daih a ni, “Aw ka duh che” tih nghal mai ka duh. Message ka type mawlh
mawlha mahse signal a bo daih, a va hun lo thin tak. Signal awm ruala ka hmuh
hmasak ber chu “Kei chuan ka duh che” tih a ni, nun hi hlimna a lo ni e. Ka
bula mute chu ka en a, kan thil buaipui inang lo mah se, zanin hian tumahin ka
pawi an sawi lo, min beng pawp mah sela ka thinrim lovang, ka hlim a ni. Mahse
hlauhthawn ka nei, hmangaihnaah hian vawikhat ka pen sual tawh, tihsual nawn
leh ka duh tawh lo. Eng angin nge min ngaih hriat hmasak ka duh,
“Duh ti ta
ila”,
“Chutiang
ringawt chhanna a tling a mi?”
“Nih leh
duh lo ti ta ila”
“Ta ila
tih ringawtte chu a, swi tehhhh”
He nau tak
hi chu aw, zirlai thiam thei leh zawhna logic deuh deuh pawh chhang pap pap
thei kha a ni miau alawm.
“Imm Ka
Duh che”... Ka hlim a ni. An schoola ka thawh laia zawhna a chhan zat zat laite
ka hrechhuak a, ka kiai sak a. Zanin hi zan duhawm a ni.
Ka rilruah
thil pakhat a lo lang zawk a, a logic
mind kha test leh ka chak riau,
“Ngaihzawng
nei lai ni ta ila, pawi i ti lo ami”
“Pawi ti mah ila, i nun a nia” tiiin min
chhang ringawt a. Mate, ngaihzawng ka nei lo. Ka nuna nghah ka neih hi nangmah
hi ni tehreng la aw.
Kan inbe
chhunzawm char char a, ama sawi danin an schoola ka Patea ai ka kal lai khan
min lo star tawh a ni awm a, “Ka be ngam lo che a” a ti mai a, ngatinge ka lo
va’n hre har ve. A ngaihzawng hnuhnung ber nen September thla khan an inthen
tawh a, chu pa chu tunge hriat ka tum lova, hriat pawh ka chak lo, a hnuhnung
ber nih ka duh mai chauh a ni.
Cindy-te
zirtirtuah ka tang tawh ka’n ti mai pawha, kan kum erawh a inthlau tam lo.
Class 2 leh Class 8 ka bawh kan a, kan class ah a naupang ber ka ni thin a. Ka
vanneia, zirtirtute duhsak ka hlawh thei thin hle. Pathian zarah ka zirlai ka
zo ve tep tawh, tun atanga hun rei lo teah hian ka research hi ka zo tawh dawn
a, chu chu ka tan chona a ni a, khawvel thar hmachhawn turin min hmuak mek a
ni. Chutih lain Cindy a rawn lang a, amah avang pawh hian research hi zawh hlan
ka nghahlel thin.
Stage 3:
Zan dar
6:30 a ni a, ka insiam mawlh mawlha, ka phur a ni. Christmas leh kumthar hunpui
chhung zawng kan inhmu tawh lova, zanin hian kan inhmu leh dawn chiang alawm.
An inah ka tlangnel deuh tawh a, midang an awm ve lai pawhin a hma anga ngawih
chuh tlat ka ni tawh lo. Rei pawh ka la thu lo, sitting roomah chuan kan pahnih
chiahin kan awm tawh a. Kan inhmu lo rei tawh nen, tawng kan inchuh a ni deuh
ber a, a chang leh engmah sawi lovin kan hmuiah thuruk kan inhrilh a, khawvel
hi a nuam a ni.
A bulah a
tam thei ang ber hun hman ka duh a, mahse ka duh angin hun tam ka nei thei thin
lo. A hlimna siam ka duh a, chu chu ka thil thiam loh ber a ni si. Ka awm anga
lan tawp bak hi thiam ka nei lo. Mahse, amah hi amah a nih phawt chuan ka duh a
ni. Ka ngai a, a hriat miah lohvin min thunun chiang khawp mai. “Harhfim” tih
thumal keimaha a awmchhung chuan ka ngaihtuah a, zan mutna ah pawh ka la mutpui
zel fo va. Zangthala ka mut leh zangthal zawngin ka ngai a, ka saisir leh
saisirin ka lung a leng zel a, ka bawkhup a nih pawhin amah ngaihtuaha bawkkhup
tho ka ni.
“U jess,
Sangtei te inah chaw ka eia ka haw mek”
“Tinge min
lo hrilh loh, thlah i ngai em”
“Ka lo
tibuai hreh che a, hei ka thleng tep”
Zan zanah
lehnghal mahnia haw chu aw,,, min hrilh lo chu ka lungawi lo lek lek.
“U Jess,
ka thiante buaipui an ngai a, in pawh ka la thleng lo”. Ka ngaihtuah telh telh
mai, chanchin ka zawt chiang vat a, an dawra an thawhpuite an lo ni a, an chaw
eikhawm an rui lutuka an haw thei lo a lo ni a. A chhungte a hrilh hreh bawk si
keimah min rawn hrilh a lo ni.
“I
chhungte chu dawt tel lovin thudik i hrilh dawn nia, dawt chu a tlo lo a nia”
“Min hau
ang”
“Dawt i
sawi chuan i inchhir zawk ang a tha lo, hrilh tawp rawh, ka lokal mai dawn mi”
“dwr ah an
riak mai dwn, ka hw sn”
Ka ngaihtuah
tellh telh a, a rui ve angem le? Ka
hriat lohvin a lo in ve thin reng ang a? Chutiang mi niin ka hre bawk si lo. A
hnu deuhah “Ka thleng, i sawi ang khan
ka hrilha, engtinmah min ti lo” a rawn ti a.
“I in ve
em”
“Ka in i
ring ami?”
“Ring lo
ve”
“Hmmm, I
rin vangin min zawt nih kha, ka in ngai lo”
Stage 4:
Ka kal chhuah
a hun leh tep tawh. Tum dang ang chu ni sela chuan phur takin research
chhunzawm tur hian ka kal ang, mahse tunah chuan Cindy kalsan hi ka huphurh a
ni. Ani’n min chelh lo mah se, min chelhtu chu amah a ni si. Hun remchang ka
neih apiangin amah hmu turin ka kal a, mahse a hma kha a ang tawh lo riaua
hriatna ka nei leh thin. A chang leh airtel signal awm reng lai hian signal nei
lovin a awm leh reng thin a, an inah signal a tha viau tho bawk si. Amah hi ka
hrethiam lo telh telhin ka hria.
Zankhat an
ina ka leng chu midang an lo awm ve a, ka cousin-te an nih hi a ti mai a, an
innel phian lehnghal a, hetiang taka unau an inkawm ngeih a nih chuan a nuam
ngawt ang. A cousin mah ni se ka thik lek lek, zan dang aiin min ngaihsak lo
riauin ka hria. Mahse chutiang lam zawngin engmah phei chu ka sawi duh lem lo
va. Dawhkana lehkha awm chu kan inthleh siaka (naupan-chhiat thlak a nia) a lai
takah vawi sarih aia tam thleh chu kan tum char char a, mahse kan hlawhchham
chiang hle, “Ka van thei awm e aw” tiin kan ti nawn leha, kan thei chuang lo
kan nuipui ringawt a. A nihna takah chuan a cousin nen an inbe tam riauvin ka
hria a, thil dang tih ka rawt a ni.
Kohhran
hlim lai a ni a, inkhawm pawh kan rei deuh tlangpui a, zankhat kan inkhawm bang
chu Mami-te inah thingpui inin kan chawl khawmuang a, ina ka haw leh chuan ka
phone charge chu ka la a, Cindy miss-call 2 leh message a lo awm a, message chu
ka en leh a,
“Tinge ka
mamawh lai che hian i awm ngai miah loh le”
Ka
hrethiam lo tak zet a ni, inkhawmnaa phone ka lo keng ta lo kha aw. Engvanga a
mamawh laia awm lo nge ka nih. Ka call let a, a ring ral thak a, ka call nawn
leh a, mahse ka call chuan pick-up tu a nei lo. “Enge a awmzia” tiin ka message
a, chhanna ka hmu chuang lo, ka ngaihtuah tak zet a ni. A chungah enge thleng
ang? Ka call leh a, midang a bia tih hriat takin a busy a. A hnu deuhah chuan,
“Engmah a ni lo, mu tawh rawh” tih zawng hi min rawn thawn a. Engnge thil
awmzia hi ka hre lo a ni, i rilru ka tina ami ka tih lahin, ‘chutiang a ni lo,
mutawh rawh zan a rei tawh hi’ tih bak chhanna ka dawng lo. Lalpa, tihsual ka
neih chuan min ngaidam ang che.
Ni telin
kan inbe tam lo tial tial a, sms a reply lo fo ta bawk. A buai aniang tiin
mahni ka inhnem chawp ringawt thin a. Min reply lo mah se sms ka thawn awl
chuang lova, ka rilruah a awm tih hi hria se ka duh a ni. Ka kal hun a lo
thleng a, research chhunzawm tura ka phurna leh ka peih lohna a inbuk tawk vel
ang. Cindy chu hunawl ka neih apiangin a chhiar turin sms ka hnutchhiah thin a,
reply erawh ka dawng khat ta khawp mai.
Nitinin ka
ngai zual telh telh a, Kan kar a hla si a, thlifim thaw heuh heuhte hi thu an
chah theih a nih ngai chuan, a hnena sawi tur ka neihte hi hlan chhawng turin
chah ka van chak tak em, khawkhatah kan awm tawh bawk si lo. Biak ka tum lahin
biak theihin a awm ngai bawk si lova, a chang leh ‘min hua a niang’ ka ti leh
ringawt a, mahse chutiang chu ka ring phal chiah si lo. Tunah chuan duhsakna
thu thawn bak atan tih theih ka nei rih lo a nih hi. Ka research ah rilru zawng
zawng pek tumin ka bei a, tlai lam ni tlak dawna ka hriatchhuah ziah erawh ka
la sim thei chuang lo va.
Laboratory-a
ka awm laiin sms ka dawng a, “Cindy-te kha an inru.. i hre tawh em”. Chu sms
chuan min deng dawta, ka nghilh dupa ka en ngai ka en tlawk tlawk a. Hetiang
tak hian a ni maw ka lo duh hman le. A thianghlim leh thianghlim loh ka
zawh laia min chhân dante ka ngaihtuah
chhuak uai uai a. Ka na vawng vawng tih chu tuna ka hriat awm chhun a ni. E ni
leh lo, bumin ka awm tih pawh ka hre tel. Cindy, a va mak ve maw leee!!!!
Rilru na
chunga research work khawih chu a sawt duh lo khawp mai. Ka Guide-in “Tunlai hi
tinge i va nguai ve” min ti zauh zauh a. Mipa takin ka hliam tawrh hi tawrh
chhuah ka tum a, ka lo thup zo thin lo pawh a ni mahna. Hun a tawlh a, Cindy
erawh ka theihnghilh thei lo. Hriatrengna hi nun tihlutu a nih ngai chuan, ka
nun tihlutu chu hreawmna leh khawharna hi a ni ang. Engpawh nise ka research-ah
hian theihtawp ka chhuah phawt a ngai a ni....
No comments:
Post a Comment